ShahadatSardarSoleimani guilanrc Persian Rc فروشگاه مدلشاپ ایران learning telegram ticket
ticket
اطلاعیه های انجمن



موتور سوختی
زمان کنونی: ۱۳۹۸/۱۱/۳۰, ۰۸:۲۵ صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: skyhunter
آخرین ارسال: skyhunter
پاسخ: 6
بازدید: 8498

ارسال پاسخ 
موتور سوختی
نویسنده پیام
skyhunter
Member
***
آفلاین
ارسال‌ها: 260
تاریخ عضویت: شهر ۱۳۹۲

اعتبار: 79
سپاس ها 496
سپاس شده 924 بار در 243 ارسال
ارسال: #1
موتور سوختی
مقاله زیر بخش کوچکی از یک مقاله ی طولانیه که در مورد تنظیم کاربراتور،اب بندی،روش سوخت گیری و روشن کردن موتور،سوخت مناسب و نگهداری موتور،سوخت و .....خیلی چیزهای دیگه توضیح داده که خیلی مفیده.بنابراین بخاطر زیاد بودن اون ها رو در طی فاصله ی چند پست میزارم.

اول:روش اب بندی موتور:

10 باک طول میکشه تا موتور اب بندی بشه ( باک اول / دوم هم پرواز نمیدهند)

10 باک اول موتور باید غنی (پر سوخت) کار کنه ، تا بهتر خنک بشه و روغن بیشتری هم داشته باشه
3 تا 4 باک اول با موتور با یک ملخ ، گام بیشتر و سایز کمتر ، روشن میکنند ( با زیاد شدن گام هوا بیشتری موتور میخوره و خنک میشه و با کم شدن قطر (سایز)فشار کمتری به ان میاد ) ، مثلا اگر ملخ استاندارد موتور 6*16 آن را با 8*15 راه میندازند ، ( عدد دو رقمی قطر ملخ و تک رقمی گام ملخ )
موتورهای بدون رینگ داغ اب بندی میکنند و انهایی را که رینگ دارند خنک تر باک اول موتورهای ریگ دار (full rich) (نسبت سوخت به هوا بیشتر) دو زمانه را همیشه پرسوخت راه میندازند
در زمان آبندی اولین باک موتور های رینگ دار، سوزن ژیگلور باید به حدی باز باشه که دور موتور با دهانه کامل باز کاربراتور ، فقط حدود یک سوم دور واقعیش بشه و حدود هر ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه این دور باید بالا بره (علت این کار : بالا رفتن دور کمک میکنه که براده های احتمالی که در زمان آبندی بوجود میاد از طریق اگزوز همراه با روغن و سوخت اضافی به بیرون موتور پرتاب بشه) یکی از راه های راحت افزایش دور این است که شلنگ سوخت ورودی رو برای یک لحظه خیلی کوتاه مسدود کنید تا موتور از حالت rich در بیاد و دور موتور بالا بره (مواظب باشید موتور خاموش نشه )
با توجه به توضیحات بالا متوجه میشود برای تنظیم ژیگلور سوخت برای اب بندی اولیه باید موتور را روش کرده و دهنه کاربراتور را تا انتها باز کرده و سپس با افزایش سوخت (بازکردن ژیگلور نه بستن آن) دور موتور تا 1/3 کاهش داد **

تنظیم کاربراتور :
بعد از آبندی میتونید ماکزیمم قدرت رو از موتور بگیرید ،( یادتون باشه برای هر نوع سوختی که عوض میکنید یا درجه حرارت محیط یا فشار هوا تغییر داشته باشه تنظیم رو دوباره چک کنید )
بعد از روشن کردن موتور و گرم شدن موتور ، دریچه کاربراتور رو تا انتها باز کنید ، سوزن ژیگلور رو اینقدر باز یا بسته کنید که موتور بیشترین دور رو بزنه (باطری شمع رو بر ندارید ، ممکنه شمع نیم سوز باشه و موتور به دور نهایی نرسه، شلنگ فشار هوا روی اگزوز و باک سالم و درست نصب شده باشه ) بعد از اینکه با دور سنج بیشترین دور رو بدست آوردید دوباره سوزن ژیگلور رو حدود ۳ دندانه باز کنید تا دور موتور کمی افت کنه (این نشون میده که شما دارید به موتور هنوز سوخت غنی میرسونید و احتمال داغ کردن و گیرپاچ موتور از بین میره )

بعد از تنظیم دور بالا نوبت تنظیم دور آرام هستش
توی دور آرام موتور باید با سوخت کاملا غنی کار کنه ، این باعث میشه موتور در دور آرام خنک تر بشه و دلیل اصلی این کار سوخت غنی شده آماده برای لحظه شتاب موتور به دور بالا ست
میدونید که موتور های دورن سوز برای شتاب گرفتن از دور پایین به دور بالا سوخت غنی بیشتری لازم دارند
برای تنظیم دور ایدل ، بعد از تنظیم دور بالا دریچه کاربراتور رو ببندید تا موتور به آرامی کار کنه ، حالا سوزن دور idle رو اینقدر باز یا بسته کنید که موتور با همان حالت بسته بودن دریچه کاربراتور بیشترین دور رو بزنه ، (بعد از هر تنظیم حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه صبر کنید تا موتور عکسالعمل واقیعش رو نشون بده ) بعد از این تنظیم باید سوزن دور *)idle رو دوباره اینقدر باز کنید که دور موتور کمتر از دور قبلیش بشه(rich تر کار کنه و حالا (هنوز باطری شمع وصل هستش ) دریچه گاز رو سریع باز کنید ، اگر موتور سریع دور گرفت و به دور بالا رفت و خاموش نشد تنظیمات دقیق شده ، وگرنه دوباره سوزن دور idle رو بیشتر باز کنید تا موتور سریع دور بگیره
از این تنظیمات باطری شمع رو بردارید ، اگر تمام این تنظیم ها سر جاش بود و بهم نخورد که شمع و سوخت هم درست هستند
اگر بعد از برداشتن باطری در حالت idle دور موتور کم شد ، شمع صدمه و یا با سوخت سازگار نیست ، شمع و سوخت رو تعویض کنید تا تمام تنظیمات مثل موقعی باشند که باطری شمع وصل بود
باید این رو هم اضافه کنم که در زمان آبندی اولین باک موتور های رینگ دار، دور سوزن ژیگلور باید به حدی باز باشه که دور موتور با دهانه کامل باز کاربراتور ، فقط حدود یک سوم دور واقعیش بشه و حدود هر ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه این دور باید بالا بره ، بالا رفتن دور کمک میکنه که براده های احتمالی که در زمان آبندی بوجود میاد از طریق اگزوز همراه با روغن و سوخت اضافی به بیرون موتور پرتاب بشه ، برای این کار کافیه شلنگ سوخت ورودی رو برای یک لحظه خیلی کوتاه مسدود کنید تا موتور از حالت rich در بیاد و دور موتور بالا بره(مواظب باشید موتور خاموش نشه )
برای موتور های abc , abn, aan, و کلا موتور هایی که بدون رینگ ساخته شدند و پیستون در نقطه مرگ بالا جذب سیلندر میشه (برای تست میتونید شمع رو در بیارید و موتور رو با دست بچرخونید ، اگر میل لنگ در نقطه مرگ بالا سفت شد ، از این گونه موتور ها هستند) روش آبندی که برای موتور های رینگ دار گفتم برای این موتورها خطرناک هستش ، چون حرارت سیلندر که جنسی متفاوت از جنس پیستون هست ، ظریب انبساط حرارتی متفاوتی ایجاد میشه و پیستون در جای خودش تنگ تر میشه و احتمال گیر پاچ هم ممکنه داشته باشه .
این موتور ها معمولا با دور پایین و تنظیم کاربراتورکه زیاد ریچ نباشه باید انجام بشه و فقط هر یک دقیقه با بازکردن دریچه کاربراتور دور رو بالا ببرید که پلیسه ها خارج بشه
حالا برای ماشینی که در این حالت نمیتونه راه بره و موتور خودش رو خنک کنه این روش میتونه باز هم به موتور صدمه بزنه ، برای جلوگیری از این اتفاق از یک فن کامپیوتر برای خنک کردن موتور استفاده کنید یا بعد از گاز دادن که برای تخلیه براده ها استفاده کردید موتور رو حدود یک دقیقه خاموش کنید تا حرارت سیلندر و پیستون شبیه به هم بشوند

برای هلی کوپتر با موتور رینگ پیشنهاد میکنم ملخ های اصلی دم و روتور رو در بیارید و اولین باک رو با روش آبندی موتور های رینگ دار انجام بدید ، یادتون باشه در این حالت تمام اجزا مکانیکی در حال چرخش هستند و در لحظه فشار دادن لوله برای خروج براده که دور موتور بالا میره مواظب قطعات مکانیکی در حال چرخش باشید ، (قبلش باید تمام این اجزا سفت و بالانس شده باشند وگرنه احتمال پرتاب شدن به بیرون رو دارند)
و بعد از اولین باک آبندی هلی کوپتر تا ۱۰ تا پرواز اصلا نباید به موتور فشار بیارید و همچنان مقداری ریچ باشه موتور ، اگر حوصلش رو داشته باشید ۱۰ تا پرواز هاور که بین هر ۲ دقیقه هاور یک لندینگ و ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه مکث و بعد دوباره هاور، بهترین روش آبندی برای موتور ربنگ دار هلی هستش
خود من معمولا موتور هام رو روی پایه و با ملخ هواپیما ۳ تا باک آبندی میکنم و بعد میبندم روی پرنده ، مابقی آبندی رو تو پرواز انجام میدم
حتی برای موتور هایی هم که ملخ بهشون بسته نمیشه آداپتور درست میکنم

تا زمانيكه توانايي ساخت مگس را نداريد در برابر خالق مگس تعظيم کنید .هنوز انسانی ندیده که یک مگس در حین پرواز به مشکل بخورد و سقوط نماید دو مگس بهم بخورند ، حین نشستن پاهایش باز نشود ، در پرواز یکی از بالهایش از کار بیافتد و یا مگسی سوخت کم بیاورد
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۲/۱۱/۹ ۰۱:۲۴ صبح، توسط skyhunter.)
۱۳۹۲/۱۱/۹ ۰۱:۲۱ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی ، بهنام بخشنده ، omid ، guilanrc ، L.yas ، پیمان شاهنگیان ، flyrc23
 اعتبار داده شده توسط : L.yas(+1) ، پیمان شاهنگیان(+1) ، flyrc23(+1)
guilanrc
Administrator
*******
آفلاین
ارسال‌ها: 304
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 15
سپاس ها 3158
سپاس شده 992 بار در 300 ارسال
ارسال: #2
RE: موتور سوختی
با تشكر از شما آقاي شعبانپور مطلب جامعي بود لطفا لينك مطالب از سايت اصلي رو بنويسيد و يا در صورتي كه مطلب از خود شما بود اسم خودتونو زيرش بنويسين .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

منتظر ادامه مطالب شما هستيم .Rc (365)
۱۳۹۲/۱۱/۹ ۰۱:۴۴ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط skyhunter ، بهنام بخشنده ، omid ، مهدی
skyhunter
Member
***
آفلاین
ارسال‌ها: 260
تاریخ عضویت: شهر ۱۳۹۲

اعتبار: 79
سپاس ها 496
سپاس شده 924 بار در 243 ارسال
ارسال: #3
RE: موتور سوختی
خیلی ممنون.چون زیاده، تکه تکه مینویسم که خسته کننده نباشه.

تا زمانيكه توانايي ساخت مگس را نداريد در برابر خالق مگس تعظيم کنید .هنوز انسانی ندیده که یک مگس در حین پرواز به مشکل بخورد و سقوط نماید دو مگس بهم بخورند ، حین نشستن پاهایش باز نشود ، در پرواز یکی از بالهایش از کار بیافتد و یا مگسی سوخت کم بیاورد
۱۳۹۲/۱۱/۹ ۰۳:۱۹ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط guilanrc ، omid ، مهدی
skyhunter
Member
***
آفلاین
ارسال‌ها: 260
تاریخ عضویت: شهر ۱۳۹۲

اعتبار: 79
سپاس ها 496
سپاس شده 924 بار در 243 ارسال
ارسال: #4
RE: موتور سوختی
در این مقاله در مورد سوخت گیری و روشن کردن موتورهستش.تغییر ارتفاع و تغییر دمای محیط پرواز معمولا میتونه شما رو برای روشن و تنظیم کردن موتور اذیت کنه
برای روشن و تنظیم راحت تره موتور اگر موتور از قبل تو ارتفاع مشابه تنظیم نشده ، پیچ هوا رو ببند ، بعد 3 دور و نیم بازش کن ، با رادیوت تراتل رو 50 درصد باز کن ، قبل از گذاشتن باطری سر شمع، ورودی هوای موتور رو با انگشت ببند تا هوا واردش نشه ، بعد 3 دفعه ملخ رو در جهت چرخش بپیچون تا سوخت واردش بشه (منظورم کمپرس موتور هست که باعث مکیدن سوخت میشه) باطری رو بزار سر شمع ، چند ثانیه تامل کن ، با قدرت ملخ رو با دو انگشت (اگر حجم موتور کمه) هل بده در زاویه ای که بعد از هل دادن ملخ دستت از منتها علیه سمت چپ خارج بشه.
اصولا موتور با اولین کمپرس روشن میشه ، اگر نشد چند بار دیگه ملخ رو هل بده تا روشنش کنی.
موتور روشن شد.
با استیک تراتل ور نرو
اصولا موتور باید یک مقدار ریچ بسوزونه ، این مرحله مرحله ای هست که باید به صدای موتور گوش بدی تا بعد از یه مدتی دستت بیاد چقدر باید ژیگلور رو ببندی یا باز کنی ولی باز من یه توضیح کوچولو در مورد نحوه کار میگم.
اگر هوا سرده و باد داره ، چند ثانیه نهایت تا 1 دقیقه صبر کن بعد باطری رو از سر شمع بردار
(همونطور که خودت میدونی ، با احتیاط و در زاویه ای که دستت پشت به ملخ قرار داره)
وقتی شمع رو بر میداری به صدای موتور + نوع دود خروجی از اگزوز توجه کن
اگر احساس میکنی از اگزوز دود زیاد و چربی داره میاد بیرون تا 50% 1 دور (یعنی اگر ژیگلورت تو هر دور 10 تا دندونه داره ، نهایت 5 تا دندونه) یواش یواش و یدونه یدونه ببند و همچنان حواست به صدا و دود باشه- بعد از بستن حداقل پیچ ژیگلور 3 دور بازه
اگر احساس کردی موتور به زور داره کار میکنه (این احتمال توی 3.5 دور کم پیش میاد) و گاها صداش کم و زیاد میشه طوری که انگار هر لحظه است که خاموش شه. تا حداکثر 30% 1 دور میتونی ژیگلور رو باز کنی و همچنان دونه دونه و حواست هم به صدا و دود باشه.
توجه به چند مسئله تنظیم کردن رو راحت تر میکنه
هنگامی که داره سوخت زیاد مصرف میکنه 1 - موتور در هر دو حالت خاموش میشه
هنگامی که سوخت کم بهش میرسه
ولی علایم قبل از خاموشی فرق میکنه
وقتی سوخت زیاد داری بهش میدی ، چربی که از اگزوز میاد بیرون بیشتره و حتی ممکنه قطره قطره از اگزوزت روغن بیاد بیرون ، صدای موتور و چرخش ملخ هم طوریه که انگار قدرتش کمه - این یعنی موتور داره ریچ کار میکنه و باید ژیگلور رو ببندی - با بستن دنده به دنده صدای موتور ریز تر میشه
وقتی سوخت کم داری بهش میدی ، موتور با صدای زیر خاصی کار میکنه و طوری رفتار میکنه که انگار هر لحظه است که خاموش بشه و ریپ میزنه و دود خروجی هی کم و زیاد میشه - این یعنی موتور در حالت کم سوختی یا اگه اشتباه نکنم [/color]Low
داره کار میکنه و باید چند دندونه ژیگلور رو باز کنی ، در این حالت با باز کردن دنده به دنده ژیگلور صدای موتور هم بم تر میشه.

یه نشونه بارز دیگه برای اینکه متوجه بشی داره ریچ کار میکه یا
low
(این لو فکر کنم اسمش یه چیز دیگه بود - منظورم همون سوخت کم هست)
اگر وقتی موتورت خاموش شد ، احساس کردی خفه کرده و روغن توی اگزوز جمع شده (باید موتور رو وارونه کنی تا روغن و سوخت اضافی خالی بشه) موتور داشته ریچ کار میکرده و باید پیچ رو ببندی
اگر وقتی موتور خاموش شد و با هل دادن ملخ روشن نشد و مجبور شدی سوخت داخل موتور پمپاژ کنی(گرفتن ورودی هوا و 3 بار کمپرس کردن موتور با چرخوندن ملخ) بدون که موتورت داره
low
کار میکنه و باید ژیگلور رو باز کنی
حالا که موتورت رو تنظیم کردی ، باید از تنظیم صحیح مطمئن بشی - برای اینکار اول از 50 درصد تراتل رو کم کم به 100 درصد برسون ببین ریسپانس موتور چه طور هست ، اگر داره خفه میکنه تنظیم موتورت صحیح نیست و باید دوباره طبق نشونه هایی که گفتم موتور رو تنظیم کنی.
موتور باید روی 100 درصد راحت کار کنه ، بعد از اینکه به 100 درصد رسوندی ، تراتل رو بیار رو IDLE ببین ریسپانس موتور چطوریه ، آیا روی دور IDLE درست کار میکنه یا نه ، اگر موتور خاموش شد ، به مقدار لازم که موتور رو روشن نگه داره بهش تراتل تریم بده و موتور رو دوباره روشن کن از روی IDLE به صورت ناگهانی تراتل رو ببر روی 100 درصد و بعد از یک ثانیه دوباره بیار روی IDLE ببین دور موتور همراه استیک سریع تغییر میکنه یا نه ، نباید Delay شدید داشته باشی یعنی وقتی یک دفعه کم میکنی ، زیر 1 ثانیه کم بشه و وقتی زیاد میکنی دور موتور هم در کمتر از 1 ثانیه زیاد بشه.
بعد از این مرحله فقط 1 تست دیگه میمونه ، اونم تست عملکرد صحیح شلنگ داخل
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ه ، هواپیما رو به سمت بالا بگیر (یه چیز تو مایه های 45 درجه ) و با تراتل بازی کن و ببین موتور خاموش میشه یا نه. اگر نه ، باید شلنگ داخل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ت رو بررسی کنی
برای بهتر کار کردن موتور چند تا چیز رو در نظر داشته باش
قبل از هر پرواز شلنگ هات رو بررسی کن که از جاییش هوا یا سوخت نشت نکنه.
هیچوقت موتور رو رویIDLEزیاد نگه ندار ، چون سوخت بهش کم میرسه و شمع خنک میشه و وقتی یک دفعه بهش تراتل میدی خفه میکنه و خاموش میشه.(توی لندینگ ها این قسمت خیلی تاثیر داره ، سعی کن با تراتل و توی حالت
LOW PASS بیار توی باند و وقتی شرایط برای فرود محیا بود موتور رو ببندی - یا اگر با IDLE میای روی باند و احساس میکنی نمیتونی بشینی ، یک دفعه و به طور ناگهانی تراتل رو نبر روی 100% ، اول 10 یا 20 درصد بهش تراتل بده ، بعد از 1 یا 2 ثانیه تراتلت رو فول کن و همواره و همیشه توی پرواز دستت رو عادت بده که هیچوقت یک دفعه به موتور تراتل ندی و همیشه و همواره عادت داشته باشی تا با سرعت پایین تراتل رو زیاد یا کم کنی)
[/align]

تا زمانيكه توانايي ساخت مگس را نداريد در برابر خالق مگس تعظيم کنید .هنوز انسانی ندیده که یک مگس در حین پرواز به مشکل بخورد و سقوط نماید دو مگس بهم بخورند ، حین نشستن پاهایش باز نشود ، در پرواز یکی از بالهایش از کار بیافتد و یا مگسی سوخت کم بیاورد
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ۰۹:۳۷ عصر، توسط skyhunter.)
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ۰۳:۲۹ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط guilanrc ، omid ، محمد جواد ، بهنام بخشنده ، پیمان شاهنگیان ، مهدی ، flyrc23 ، L.yas
 اعتبار داده شده توسط : guilanrc (+1) ، پیمان شاهنگیان(+1) ، مهدی(+1) ، L.yas(+1)
skyhunter
Member
***
آفلاین
ارسال‌ها: 260
تاریخ عضویت: شهر ۱۳۹۲

اعتبار: 79
سپاس ها 496
سپاس شده 924 بار در 243 ارسال
ارسال: #5
RE: موتور سوختی
این هم ادامه مقاله که درمورد سوخت و نگهداری موتور هست.
یک مخلوط خوب برای موتور[b]:
وقتی که شما صحبت دو نفر را درباره تنظیم موتور میشنوید، معمولا از آنها میشنوید که به مخلوط اشاره میکنند، این همان مخلوط سوخت و هوا است که در کاربراتور انجام میشود. سوخت و هوا در هنگام ورود و قبل از پودر شدن با هم مخلوط شده اند و پس از پودر شدن (Atomization) وارد سیلندر شده و از کناره آن به محل انفجار وارد میشوند و…شیر سوزنی روی موتور وظیفه مخلوط سوخت و هوا را دارد و نسبت آنها را تعیین میکند. اگر هوا بیش از اندازه نیاز موتور باشد، موتور ضعیف کار میکند و همچنین اگر مقدار سوخت بیش از حد نیاز معمول موتور باشد، موتور به صورت Reach کار میکند.(در هنگام آببندی موتور نو در روز های اول استفاده و یا بعد از اولین استارت موتور در صورتی که در دفعه قبل در برابر سقوط و ضربه قرار گرفته است بهتر است به اندازه مصرف تقریبا 2 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
موتور را به صورت Reach روشن کنید تا نرم شود)
فشار مناسب:
منظور از فشار مناسب، فشاری است که در داخل سیلندر با حرکت پیستون باعث متراکم شدن هوا و سوخت بالای آن میشود. اگر قطعات داخل سیلندر و پیستون شل باشند و یا به خوبی نصب نشده باشند و یا ایراد داشته باشند باعث نشت هوا از یک طرف پیستون به طرف دیگر میشوند. برای بر طرف کردن این مشکل ابتدا کلیه پیچ های مربوطه را کنترل کنید تا شل نباشند، همچنین رزوه قسمتی که شمع به آن بسته میشود و در صورت مشکل در قطعات آنها را تعویض کنید.
تمیز نگهداشتن موتور:
اگر شما پرواز خود را در یک زمین انجام میدهید، این یک شانس برای شما است که در لحظاتی که قرار است اتفاقی برای هواپیما در لحظه فرود بیفتد فرصتی پیش آید و هواپیمای شما به دلیل برخورد با سطحی نرم کمتر صدمه ببیند، اما دقت داشته باشید که چمن، سنگ ریز و… برای موتور بسیار مضر هستند و احتمال ورود آنها به داخل موتور هم کم نیست.تجربه نشان داده است که معمولا موتور را پس از رخ دادن یک حادثه اساسا تمیز میکنند اما درست نیست، بعد از هر پرواز لازم است که حد اقل سطح بیرونی موتور با دستمالی آغشته به حلال (مثلا الکل متانول خالص) تمیز کنند زیرا در صورتی که این کار را انجام ندهید در پرواز های بعدی همین مواد روی بدنه که با روغن همراه است بر اثر داغی مجدد موتور روی بدنه آن کاملا میچسبد و لایه جدید هم به آن اضافه میشود و بعد از مدتی پاک کردن آن بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد، در اینجا کل مسئله زیبایی موتور نیست، لایه ای که روی موتور میچسبد از خنک شدن موتور به راحتی جلوگیری میکند و عمر موتور کم میشود.هر چند وقت یکبار داخل موتور را از جمله لوله اگزوز، کاربراتور، دهانه شمع و دیگر قسمت های داخلی در دسترس را با دستمل لوله کرده حاوی الکل تمیز کنید و مواظب باشید تکه ای از دستمال در موتور باقی نماند، گه گاهی هم بد نیست کل موتور را باز کرده و داخل سیلندر و اجزای داخل آن را کاملا تمیز نمائید.اگر تا کنون این کار را نکرده اید، بعد از یکبار انجام اینکار خودتون متوجه میشوید که واقعا این کار نیازه، این سرویس در همه موتور ها انجام میشود (حتی موتور اتومبیل) و به یاد داشته باشید که پس از اینگونه سرویس ها موتور شما نیاز به تنظیم مجدد دارد.
فیلترهای سوخت:
این سوال ممکن است برای شما هم پیش بیاید که آیا فیلتر سوخت باید حتما در مسیر بین موتور و مخزن وجود داشته باشد یا خیر؟ من خودم هیچ وقت فیلتر در مسیر سوخت موتور نگذاشتم و تا کنون مشکلی از این لحاظ پیدا نکردم چون فیلتر اصلی را در تانک سوخت اصلی قرار دادم و سوخت تمیز را وارد مخزن هواپیما میکنم. اما وجود فیلتر در خود هواپیما باعث میشود که نا خالصی ها در فیلتر جمع شوند و خود باعث نارسائی سوخت به موتور شود و این خودش یک کنترل اضافی برای شما میباشد ولی فیلتر در داخل تانک اصلی کار شما را خیلی راحت تر میکند.در مرحله اول من از یک صافی وزنه دار در داخل تانک استفاده میکنم که شیلنگ بنزین مکنده به آن وصل است و دانه های درشت نا خالصی را میگیرد (وارد شیلنگ نمیکتد)، پس از آن یک صافی دیگر در مسیر ورودی به پمپ بنزین قرار میدهم تا ناخالصی های بسیار ریز و میکروسکپی را (لردها) به خود بگیرد، نام این صافی Sullivan که یک بدنه شفاف رنگ دارد و داخل آن توری قرار دارد و میتوانید از کثیف بودن آن با دیدن بدنه آن به راحتی مطلع شوید. در مرحله آخر و در مسیر خروجی هم میتوانید از یک فیلتر سومی استفاده کنید که دارای دو ریز بافت صفحه ای است و ریز ترین ذرات را از سوخت جدا میکند. از این فیلتر باید پس از پمپ بنزین (مابین پمپ و مخزن هواپیما) استفاده کنید.استفاده از این فیلتر ها احتمال وجود هر گونه نا خالصی را در سوخت ورودی به مخزن صفر میکند و میتوانید از قرار دادن فیلتر در خود موتور فاکتور بگیرید.
فرسودگی موتور:[/b]
خوردگی دشمن اصلی موتور است که روی قطعات آهنی موتور شکل میگیرد. الکلی که به عنوان سوخت مصرف میکنید خاصیت جذب رطوبط را به خود دارد. رطوبت همیشه در انتهای روزی که پرواز را پایان میدهید تا زمان پرواز بعدی شروع به خوردن قطعات داخل موتور میکند. وقتی که پرواز شما در یک روز پایان میابد، کل سوخت داخل مخزن هواپیما را خالی کنید و سپس موتور را روشن کنید و صبر کنید تا مقدار سوخت باقیمانده در لوله ها و کاربراتور توسط موتور مصرف شود و خودش خاموش شود، این کار برای شما تضمین میکند که هیچ سوخت باقیمانده ای از پرواز قبلی در موتور باقی نمانده است که بخواهد باعث خوردگی موتور شود. بعد از آن مقداری روغن در داخل کاربراتور و دهانه باز کرده شمع بریزید و ملخ را با دست چند بار بچرخانید تا با حرکت پیستون، کلیه دیواره های داخلی موتور آغشته به روغن شود.جهت نگهداری موتور برای مدت زیاد، موتور را از هواپیما باز کنید، آن را کاملا چرب کنید، آن را در داخل یک پارچه و مکان آن را در یک محیط پلاستیکی در بسته قرار دهید تا موتور برای همیشه سالم بماند
یا علی
[/b]

تا زمانيكه توانايي ساخت مگس را نداريد در برابر خالق مگس تعظيم کنید .هنوز انسانی ندیده که یک مگس در حین پرواز به مشکل بخورد و سقوط نماید دو مگس بهم بخورند ، حین نشستن پاهایش باز نشود ، در پرواز یکی از بالهایش از کار بیافتد و یا مگسی سوخت کم بیاورد
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۰۹:۱۶ عصر، توسط skyhunter.)
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۰۹:۱۰ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط بهنام بخشنده ، L.yas ، پیمان شاهنگیان ، مهدی ، omid ، guilanrc
 اعتبار داده شده توسط : بهنام بخشنده(+1) ، پیمان شاهنگیان(+1)
skyhunter
Member
***
آفلاین
ارسال‌ها: 260
تاریخ عضویت: شهر ۱۳۹۲

اعتبار: 79
سپاس ها 496
سپاس شده 924 بار در 243 ارسال
ارسال: #6
RE: موتور سوختی
ادامه ی مقاله رو مشاهده میکنید که درباره ی شمع،موتور و خنک شدن اون صحبت شده.
یک موتور قابل اعتماد:
یکی از چیز هایی که میتواند برای شما در یک پرواز خیلی مایوس کننده باشد و شما را از پرواز زده تر کند، بد کار کردن موتور است و بدتر از این که در هنگام فرود (Landing) موتور شما خاموش شود و در صورتی که زیاد حرفه ای نباشید ممکن است کاملا خودتان را ببازید.فاصله طولانی بین موتور و مخزن سوخت، نوع سوخت مصرفی و نوع شمع مصرفی میتوانند کلیه مسائلی باشند که باعث شوند یک موتور به خوبی کار نکند. عادی ترین مسئله یک مخلوط Rich است، سوزن تنظیم سرعت بالا را باید برای مدتی روی حالت Rich تنظیم کید و سپس به حالت عادی در بیاورید. برای این کار، موتور را روشن کنید و مقدار دریچه هوا را throttle به اندازه ای باز کنید (گاز بدید) که دور ملح بین 2100 تا 3000 rpm قرار بگیرد، بعد از چند ثانیه، دریچه هوا را کاملا باز کنید (Full Throttle ). اگر صدای موتور به صورت خشن و جویده جویده هست و همچنین سوخت خام از دهانه کاربراتور خارج میشود، تنظیم مخلوط به صورت Richقرار دارد. موتور را خاموش کنید و با یک پیچ گوشتی ساعتی پیچ تنظیم مقدار مخلوط هوا را حدود 4/1 دور در جهت عقربه های ساعت بچرخانید (مانند تصویر زیر) (شما با این کار مقدار هوای ورودی جهت مخلوط با سوخت را کم میکنید). دوباره موتور را روشن کنید و مانند دفعه قبل از مقدار گاز موتور را از سرعت پائین به بالا افزایش دهید.اگر موتور شما یک کاربراتور با یک سوراخ کوچک در جلوی بدنه کاربراتور و یک پیچ کنترل هم دارید، پیچ کنترل را در حالت Richقرار دهید.
شمع مناسب برای موتور:
شمع یکی از قسمت های حساس موتور به شمار میاید و کارکرد نا مناسبش میتواند تاثیر اساسی روی کارکرد موتور بگذارد. شما میتونید از انواع متنوع شمع ها استفاده کنید و به موتور خود ببندید ولی پیشنهاد میشود که از شمعی استفاده کنید که در دستور العمل موتور معرفی شده است. شمع ها در انواع بلند و کوتاه در بازار یافت میشوند، شمع ها در مدل های با میله و یا بدون میله Idle هستند که در عملیات داغ یا سرد کاربرد دارند.در صورتی که از شمع بلند نا مناسب برای موتوری استفاده کنید ممکن است روغن وارد شمع شود و همیشه شما را دچار مشکل کند و یا بلعکس شمع کوتاه نا مناسب میتواند در روشن کردن موتور شما را اذیت بکند و یا باعث خاموش شدن ناگهانی موتور شود…اگر شما از یک شمع بیش از حد گرم برای موتور خود استفاده کنید، انفجار در سیلندر به خوبی انجام نمیگیرد و موتور بد کار میکند و ضعیف میشود و یا استفاده از یک شمع زیادی سرد نسبت به موتور، موتور در دور های پائین خیلی زود و خودبخود خاموش میشود و در حالت معمولی هم قدرت کافی را نخواهد داشت. در موتور های کوچک (زیر 15) باید از شمع کوتاه (Short-Reach Plug) استفاده نمائید، استفاده از یک شمع بلند در یک موتور کوچک باعث میشود که پیستون در حال کار با آن برخورد کند و خیلی زود به موتور صدمه بزند.در تصویر زیر انواع شمع های بلند، کوتاه و میله دار نشان داده شده است و همچنین یک شمع که به صورت دستی روشن شده است و المنت آن سرخ شده است نشان داده میشود،یک شمع سالم باید به همین صورت قرمز شود.
خنک شدن موتور:
گرم شدن بیش از حد یک موتور باعث میشود که عمر آن خیلی کم شود و همیشه باید به این موضوع در طراحی و ساخت هواپیما و نصب موتور دقت داشته باشید، یک موتور خوب یک موتور خنک است و بهترین بازدهی را در دمای پائین دارد، اگر دقت کرده باشید در فصل های سرد سال موتور هواپیمای شما بهتر کار میکند چون خنک تر میماند (البته منظور از خنکی سردی موتور نیست بلکه دمای مناسب بدنه موتور است که حدود 70درجه میباشد. موتور هواپیمای شما دارای رادیاتور خنک کننده نیست ولی بادی که در هنگام پرواز و از طرف ملخ به موتور برخورد میکند تا حدی کار رادیاتور را برای آن انجام میدهد پس باید توجه داشته باشید که در صورتی که موتور شما در محفظه داخل بدنه قرار میگیرد و اطرافش باز نمیباشد باید برای آن دریچه های عبور هوا در بدنه تعبیه کنید و دریچه ورودی و خروجی هوا باید به یک اندازه باشند. هیچ گاه لوله اگزوز (صدا خفه کن) را در داخل بدنه تعبیه نکنید و آن را کاملا از بدنه بیرون نگه دارید چون در غیر این صورت هم موتور بیش از حد داغ میشود و هم چربی خروجی به همراه دود داخل بدنه و قطعات الکترونیکی را کاملا فرسوده میکند و در مدت کوتاهی به دردسر خواهید افتاد. (البته تا کنون دیده نشده که چنین عملی از فردی چه با تجربه یا بی تجربه سر بزند و همه این موضوع را در نظر میگیرند)
تا مقاله ی بعدی......موفق باشید.

تا زمانيكه توانايي ساخت مگس را نداريد در برابر خالق مگس تعظيم کنید .هنوز انسانی ندیده که یک مگس در حین پرواز به مشکل بخورد و سقوط نماید دو مگس بهم بخورند ، حین نشستن پاهایش باز نشود ، در پرواز یکی از بالهایش از کار بیافتد و یا مگسی سوخت کم بیاورد
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۲/۱۲/۴ ۰۶:۲۲ عصر، توسط skyhunter.)
۱۳۹۲/۱۲/۴ ۰۶:۱۹ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی ، omid ، guilanrc ، بهنام بخشنده
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان