ShahadatSardarSoleimani guilanrc Persian Rc فروشگاه مدلشاپ ایران learning telegram ticket
ticket
اطلاعیه های انجمن



آب بندی موتورهای سوختی
زمان کنونی: ۱۳۹۸/۱۱/۳۰, ۰۶:۴۳ صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Farshad maleki
آخرین ارسال: guilanrc
پاسخ: 2
بازدید: 4853

ارسال پاسخ 
آب بندی موتورهای سوختی
نویسنده پیام
Farshad maleki
New User
*
ارسال‌ها: 6
تاریخ عضویت: خرد ۱۳۹۲

اعتبار: 2
سپاس ها 3
سپاس شده 36 بار در 6 ارسال
ارسال: #1
آب بندی موتورهای سوختی
10باک طول میکشه تا موتور اب بندی بشه ( باک اول / دوم هم پرواز نمیدهند)

10 باک اول موتور باید غنی (پر سوخت) کار کنه ، تا بهتر خنک بشه و روغن بیشتری هم داشته باشه


3 تا 4 باک اول با موتور با یک ملخ ، گام بیشتر و سایز کمتر ، روشن میکنند ( با زیاد شدن گام هوا بیشتری موتور میخوره و خنک میشه و با کم شدن قطر (سایز)فشار کمتری به ان میاد ) ، مثلا اگر ملخ استاندارد موتور 6*16 آن را با 8*15 راه میندازند ، ( عدد دو رقمی قطر ملخ و تک رقمی گام ملخ )

موتورهای بدون رینگ داغ اب بندی میکنند و انهایی را که رینگ دارند خنک تر
------------------------------------------------------------------------------------



باک اول موتورهای ریگ دار دوزمانه را همیشه پر سوخت (full rich) (نسبت سوخت به هوا بیشتر) راه میندازند


در زمان آبندی اولین باک موتور های رینگ دار، سوزن ژیگلور باید به حدی باز باشه که دور موتور با دهانه کامل باز کاربراتور ، فقط حدود یک سوم دور واقعیش بشه و حدود هر ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه این دور باید بالا بره (علت این کار : بالا رفتن دور کمک میکنه که براده های احتمالی که در زمان آبندی بوجود میاد از طریق اگزوز همراه با روغن و سوخت اضافی به بیرون موتور پرتاب بشه) یکی از راه های راحت افزایش دور این است که شلنگ سوخت ورودی رو برای یک لحظه خیلی کوتاه مسدود کنید تا موتور از حالت rich در بیاد و دور موتور بالا بره (مواظب باشید موتور خاموش نشه )

با توجه به توضیحات بالا متوجه میشود برای تنظیم ژیگلور سوخت برای اب بندی اولیه باید موتور را روش کرده و دهنه کاربراتور را تا انتها باز کرده و سپس با افزایش سوخت (بازکردن ژیگلور نه بستن آن) دور موتور تا 1/3 کاهش داد **



تنظیم کاربراتور :

بعد از آبندی میتونید ماکزیمم قدرت رو از موتور بگیرید ،( یادتون باشه برای هر نوع سوختی که عوض میکنید یا درجه حرارت محیط یا فشار هوا تغییر داشته باشه تنظیم رو دوباره چک کنید )
بعد از روشن کردن موتور و گرم شدن موتور ، دریچه کاربراتور رو تا انتها باز کنید ، سوزن ژیگلور رو اینقدر باز یا بسته کنید که موتور بیشترین دور رو بزنه (باطری شمع رو بر ندارید ، ممکنه شمع نیم سوز باشه و موتور به دور نهایی نرسه، شلنگ فشار هوا روی اگزوز و باک سالم و درست نصب شده باشه ) بعد از اینکه با دور سنج بیشترین دور رو بدست آوردید دوباره سوزن ژیگلور رو حدود ۳ دندانه باز کنید تا دور موتور کمی افت کنه (این نشون میده که شما دارید به موتور هنوز سوخت غنی میرسونید و احتمال داغ کردن و گیرپاچ موتور از بین میره )



بعد از تنظیم دور بالا نوبت تنظیم دور آرام هستش



توی دور آرام موتور باید با سوخت کاملا غنی کار کنه ، این باعث میشه موتور در دور آرام خنک تر بشه و دلیل اصلی این کار سوخت غنی شده آماده برای لحظه شتاب موتور به دور بالا ست
میدونید که موتور های دورن سوز برای شتاب گرفتن از دور پایین به دور بالا سوخت غنی بیشتری لازم دارند
برای تنظیم دور ایدل ، بعد از تنظیم دور بالا دریچه کاربراتور رو ببندید تا موتور به آرامی کار کنه ، حالا سوزن دور idle رو اینقدر باز یا بسته کنید که موتور با همان حالت بسته بودن دریچه کاربراتور بیشترین دور رو بزنه ، (بعد از هر تنظیم حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه صبر کنید تا موتور عکسالعمل واقیعش رو نشون بده ) بعد از این تنظیم باید سوزن دور *idle رو دوباره اینقدر باز کنید که دور موتور کمتر از دور قبلیش بشه (rich تر کار کنه ) و حالا (هنوز باطری شمع وصل هستش ) دریچه گاز رو سریع باز کنید ، اگر موتور سریع دور گرفت و به دور بالا رفت و خاموش نشد تنظیمات دقیق شده ، وگرنه دوباره سوزن دور idle رو بیشتر باز کنید تا موتور سریع دور بگیره

از این تنظیمات باطری شمع رو بردارید ، اگر تمام این تنظیم ها سر جاش بود و بهم نخورد که شمع و سوخت هم درست هستند


اگر بعد از برداشتن باطری در حالت idle دور موتور کم شد ، شمع صدمه و یا با سوخت سازگار نیست ، شمع و سوخت رو تعویض کنید تا تمام تنظیمات مثل موقعی باشند که باطری شمع وصل بود

آب بندی موتورهای سوختی (قسمت دوم)


این رو هم اضافه کنم که در زمان آبندی اولین باک موتور های رینگ دار، دور سوزن ژیگلور باید به حدی باز باشه که دور موتور با دهانه کامل باز کاربراتور ، فقط حدود یک سوم دور واقعیش بشه و حدود هر ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه این دور باید بالا بره ، بالا رفتن دور کمک میکنه که براده های احتمالی که در زمان آبندی بوجود میاد از طریق اگزوز همراه با روغن و سوخت اضافی به بیرون موتور پرتاب بشه ، برای این کار کافیه شلنگ سوخت ورودی رو برای یک لحظه خیلی کوتاه مسدود کنید تا موتور از حالت rich در بیاد و دور موتور بالا بره (مواظب باشید موتور خاموش نشه )



برای موتور های abc , abn, aan, و کلا موتور هایی که بدون رینگ ساخته شدند و پیستون در نقطه مرگ بالا جذب سیلندر میشه (برای تست میتونید شمع رو در بیارید و موتور رو با دست بچرخونید ، اگر میل لنگ در نقطه مرگ بالا سفت شد ، از این گونه موتور ها هستند) روش آبندی که برای موتور های رینگ دار گفتم برای این موتورها خطرناک هستش ، چون حرارت سیلندر که جنسی متفاوت از جنس پیستون هست ، ظریب انبساط حرارتی متفاوتی ایجاد میشه و پیستون در جای خودش تنگ تر میشه و احتمال گیر پاچ هم ممکنه داشته باشه .



این موتور ها معمولا با دور پایین و تنظیم کاربراتورکه زیاد ریچ نباشه باید انجام بشه و فقط هر یک دقیقه با بازکردن دریچه کاربراتور دور رو بالا ببرید که پلیسه ها خارج بشه حالا برای ماشینی که در این حالت نمیتونه راه بره و موتور خودش رو خنک کنه این روش میتونه باز هم به موتور صدمه بزنه ، برای جلوگیری از این اتفاق از یک فن کامپیوتر برای خنک کردن موتور استفاده کنید یا بعد از گاز دادن که برای تخلیه براده ها استفاده کردید موتور رو حدود یک دقیقه خاموش کنید تا حرارت سیلندر و پیستون شبیه به هم بشوند



برای هلی کوپتر با موتور رینگ پیشنهاد میکنم ملخ های اصلی دم و روتور رو در بیارید و اولین باک رو با روش آبندی موتور های رینگ دار انجام بدید ، یادتون باشه در این حالت تمام اجزا مکانیکی در حال چرخش هستند و در لحظه فشار دادن لوله برای خروج براده که دور موتور بالا میره مواظب قطعات مکانیکی در حال چرخش باشید ، (قبلش باید تمام این اجزا سفت و بالانس شده باشند وگرنه احتمال پرتاب شدن به بیرون رو دارند)
و بعد از اولین باک آبندی هلی کوپتر تا ۱۰ تا پرواز اصلا نباید به موتور فشار بیارید و همچنان مقداری ریچ باشه موتور ، اگر حوصلش رو داشته باشید ۱۰ تا پرواز هاور که بین هر ۲ دقیقه هاور یک لندینگ و ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه مکث و بعد دوباره هاور، بهترین روش آبندی برای موتور ربنگ دار هلی هستش


خود من معمولا موتور هام رو روی پایه و با ملخ هواپیما ۳ تا باک آبندی میکنم و بعد میبندم روی پرنده ، مابقی آبندی رو تو پرواز انجام میدم

حتی برای موتور هایی هم که ملخ بهشون بسته نمیشه آداپتور درست میکنم
۱۳۹۲/۳/۲۵ ۱۱:۵۷ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط rezapk ، مهدی ، guilanrc ، L.yas ، بهنام بخشنده ، محمد جواد
guilanrc
Administrator
*******
آفلاین
ارسال‌ها: 304
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 15
سپاس ها 3158
سپاس شده 992 بار در 300 ارسال
ارسال: #2
RE: آب بندی موتورهای سوختی
جناب farshadmaleki لطفا منبع اصلي اين مطلب رو قيد بفرمائيد و يا در صورتي كه از خود شما ترجمه شده در زير مطلب اسم خودتون رو بنويسين . با تشكر
۱۳۹۲/۱۱/۹ ۰۱:۴۷ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط بهنام بخشنده ، omid ، محمد جواد
ارسال پاسخ 


چه کسانی این موضوع را خوانده اند؟
کاربرانی که این موضوع را خوانده اند (1 کاربر):
Twilight (۱۳۹۸/۱۱/۲۷, ۰۴:۲۱ صبح)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان